Bremsevæske er et vigtigt element for enhver moderne motorcykel. Crosskørere bruger deres bremser lige så meget til at styre som til at bremse, så det er vigtigt at sikre, at bremsevæsken er i god stand. I det barske miljø, der er forbundet med offroad- og motocrosskørsel, er det svært at holde bremsevæske fri for forurenende som f.eks. snavs, sand og grus. Selv en lille skade på en bremseslange kan medføre, at væsken lækker ud af systemet. Desuden er bremsevæske hygroskopisk, så den absorberer fugt fra luften. Begge scenarier betyder, at bremsekapaciteten er nedsat, og i værste fald vil bremserne i det hele taget svigte. Løsningen er at foretage regelmæssig kontrol af bremseslangerne og aldrig misse et serviceinterval for udskiftning af motorcykelbremsevæsken.
Bremsegrebet eller -pedalen føles svampet – Dette problem kan betyde, at luft, fugt eller begge dele har forårsaget forurening af bremsevæsken.
Bremseevne er forringet – Hvis din motorcykel ikke bremser, som den skal, kan det være, at bremseslangerne er beskadiget, eller at bremsevæsken er forurenet eller har overskredet sin udskiftningsperiode.
Bremsevæskeniveauet er faldet til under "lavt" niveau – Dette problem skyldes ofte en utæt bremseslange eller væske, der er gammel og fordampet.
Snavset eller uigennemsigtig bremsevæske – Dette problem kan opstå på grund af forurening fra fugt eller snavs. Bremsevæsken kan også være over sin anbefalede udskiftningsperiode.
Der findes fire typer bremsevæske i almindelig cirkulation. Det drejer sig om DOT3, DOT4, DOT5 og DOT 5.1. De eneste typer, som motorcyklister generelt beskæftiger sig med, er DOT3 og DOT4. Begge disse typer bremsevæske er polyglycolbaserede. Den eneste forskel er, at DOT3 har et kogepunkt på ca. 205 °C. DOT4 har derimod et højere kogepunkt på ca. 230 °C. Den højtydende motorcykelbremsevæske er DOT4 og kan tåle højere temperaturer. Disse højere bremsetemperaturer genereres af tungere adventurecykler eller kørere, hvis stil eller terræn er stærkt afhængige af bremsebrug. Teknisk set er det muligt at bruge DOT5 i et motorcykelbremsesystem. Da denne bremsevæske er silikonebaseret, skal hele bremsesystemet afmonteres og rengøres grundigt.
Hvis du oplever en nedsat bremseevne, kan det skyldes et af de problemer, der er nævnt ovenfor. Alternativt kan det være, at bremsevæsken har overskredet sin levetid. I begge tilfælde er svaret at skylle bremsesystemet og fylde det op med frisk bremsevæske. Hvis du er usikker på, hvilken bremsevæske du skal bruge, skal du tjekke din instruktionsbog. Hvis du vil opgradere ydeevnen til en højere specifikation af bremsevæske som DOT4, skal du altid kontakte en uddannet motorcykelmekaniker, før du foretager ændringer i bremsesystemet.