Uanset om det drejer sig om decibelniveauer eller emissionskontrol, har motorcykelproducenterne en vanskelig opgave med at designe udstødningssystemer. Forsøget på at opnå den perfekte balance mellem ydeevne, brændstofeffektivitet, stigende restriktive emissionskontroller og en ønskværdig udstødningslyd koster utrolig meget tid og penge i forskning og udvikling. Med så mange felter, der skal afkrydses, er det så underligt, at OEM-udstødninger (Original Equipment Manufacturer) ofte er store og tunge og får en motorcykel til at lyde meget som en bærbar luftkompressor? Kørere ændrer deres motorcykels udstødningssystem af forskellige årsager. Det kan f.eks. være et ønske om at tilpasse motorcyklens stil eller lyd, en opgradering af ydeevnen eller som følge af et uheld eller en skade.
Producenterne af eftermarkedsudstødninger er ikke begrænset til kun at bruge omkostningseffektive materialer. Derfor er udskiftningsudstødninger ofte fremstillet af carbon, titanium eller rustfrit stål.
Når du fjerner et originalt udstødningssystem, er det første, du måske lægger mærke til, at det vejer for meget. En passende eftermarkedsudskiftning kan imidlertid give en vægtbesparelse på ca. 50% i forhold til den originale version. Denne reduktion gælder for komplette systemer og udskiftningslyddæmpere.
Behovet for at skifte udstødningssystem er ofte en skade. Afhængigt af, hvor ødelagt udstødningsstammen er, kan det være muligt kun at udskifte forrøret eller den mere populære opgradering med en ny lyddæmper.
24MX-kørere ønsker at få alt den kraft, de kan få ud af deres motorcykler, og en udskiftningslydæmper er en hurtig løsning. Du skal dog være opmærksom på, at denne løsning kun vil give en beskeden mængde ekstra hestekræfter. Overvej at investere i et komplet udstødningssystem for at frigøre den maksimale mængde ekstra kraft. Denne type system har en form og diameter på forrøret, der er tunet til lyddæmperen, og giver dig mest værdi for pengene.
Sidst men ikke mindst er vores liste over årsager til udskiftning af udstødningen ofte lyd. Om din motorcykel føles hurtigere eller lettere afhænger naturligvis af dine evner som kørere. Men når det kommer til, om en motorcykel lyder bedre, er vi alle eksperter. Tidligere har decibelniveauet ikke generet motocrosskørerne overdrevent meget, men flere baner indfører en grænse på 95 decibel. For at kontrollere lydniveauet for et udstødningssystem skal du altid se på producentens specifikationer.
Som med alle andre komponenter på din motorcykel kan du foretrække at være loyal over for et bestemt mærke. Hvad angår udstødningssystemer, fokuserer nogle producenter på enten ydeevne, vægtbesparelse, stil eller en kombination af alle tre. Uanset om du vælger den effekt- og vægtbesparelse, der tilbydes af et Akrapovic titanium racesystem, eller om du foretrækker en af Yoshimuras klassiske slip-on lyddæmpere, har alle deres favorit.
For at sikre dig, at du får den rigtige pasform til din motorcykel, kan du bruge 24MX's valgmenu. Her kan du finde din motorcykels mærke, model og registreringsår, hvilket er vigtigt, da fabrikanterne kan ændre på forrør eller monteringspunkter fra år til år.